neděle 24. ledna 2016

Lehce čokoládový cheesecake s pomerančovou polevou

Před pár minutami jsem, asi čtyři hodiny po dopečení, ochutnala první sousto tohohle výtvoru a ihned přestala pochybovat, co jsem si to zase vymyslela za kombinaci. Jediné pochybnosti, které přetrvávají, jsou ty, že ten pomerančový krém nahoře (nebo orange curd, chcete-li), měl vypadat jinak. Nějak jsem si nepřečetla, že se tahle krásně žlutá/oranžová dobrota může srazit a nad vodní lázní jsem míchala...a míchala...asi více, než by bylo zdrávo. A dužinu z pomerančů jsem nejspíš měla také schovat do pravého pomerančového džusu, ne do dortu.

Ač to tak nevypadá, nechtěla jsem vás hned v prvním odstavci odradit od dalšího čtení. Ani vás nechci odradit, když vám prozradím, že v tomhle dortu není ani slavná Philadelphie, ani o něco méně slavnější lučina, a označení cheesecake si tak striktně vzato nezaslouží. Ale já mu tak přesto říkat budu, protože na mou představu cheesecaku pasuje. Víc než na mou představu tvarožníku, ačkoli tvaroh je v něm zastoupen v hojném množství.

Pokud si chcete přečíst originální recept, najdete ho na mém osvědčeném zdroji cheesecakových receptů - zde. Receptů na lemon curd je všude dostatek, já měla při jeho vytváření otevřen únorový Apetit. A proč jsem vlastně tyhle dva recepty spojila? Volné sobotní odpoledne...však to znáte. Nebo jen já si občas užívám pečení jako koníček? :) Chtěla jsem překvapit maminku, až přijede z výletu do daleké Ostravy. Bohužel tatínek se zřejmě cítil ukřivděn, že zatím nedostal ochutnat, a mamince vše prozradil ještě před příjezdem (a předtím, než jsem vůbec otestovala, že je dort jedlý). Ach. :)

Na nízký dort do dortové formy 26 cm:
Korpus: 200g sušenek (světlé bebe), 100g másla
Tvarohová vrstva: 500g plnotučného tvarohu, 200ml smetany na vaření, 100g bílé čokolády, 100g čokolády na vaření, 100g cukru, 2 lžičky vanilkové esence, 5 vajec
Pomerančová vrstva: šťáva ze 2 středních pomerančů a půlky citrónu, 100g cukru, 60g másla, 3 vejce

Najděte dortovou formu (může být i menší než 26cm, budete mít dort vyšší a - možná - hezčí), lehce ji vymažte máslem a vyložte pečicím papírem. Sušenky rozmixujte / rozdrťte, smíchejte s rozpuštěným máslem a natlačte na dno formy, hezky rovnoměrně. Dejte chladit do ledničky.

Troubu zapněte na 140 stupňů a na její dno postavte pekáč plný horké vody, který cheesecaku zaručí správné (vlhké) klima. Tvaroh dobře smíchejte s cukrem (množství můžete upravit dle chuti, původní recept ho používal o 50g více), přidejte rozšlehaná vejce a směs rozdělte na dva stejně velké díly.
Tři čtvrtiny smetany zahřívejte v rendlíku. Až bude nedaleko od bodu varu, přidejte rozlámanou tmavou čokoládu a intenzivně míchejte, aby se rozpustila. Zbytek smetany s bílou čokoládou zahřívejte nad vodní lázní, abyste docílili stejného efektu - tekuté bílé čokolády. Obě směsi zvlášť smíchejte vždy s polovinou tvarohu.

Na sušenkový korpus rozetřete nejprve tmavou směs, poté světlou. Dejte péct do předehřáté trouby na jednu hodinu. Pak troubu vypněte, ale neotvírejte, pokud nechcete svému dortíku způsobit praskliny. Po třiceti minutách už byste mu ale ublížit nemuseli - nechte ho chladnout nejprve na lince, poté v lednici.

Hodinu, během které se dort vyhřívá v troubě, můžete využít k přípravě pomerančového krému. Šťávu z pomerančů i citronu, cukr a máslo dejte do misky, kterou postavíte nad vodní lázeň a budete zahřívat, dokud se cukr nerozpustí. Na chvíli odstavte, vmíchejte vejce a dál pomalu zahřívejte a míchejte, aby krém zhoustnul. Po zhruba deseti minutách by měl začít ulpívat na zadní straně lžíce,
což signalizuje, že je hotový. Nechte ho zchladnout a pak rozetřete na horní stranu cheesecaku....nebo na toust, a pak mi napište, jaké to bylo, nějak si to nedovedu představit. :)

Žádné komentáře:

Okomentovat