neděle 5. dubna 2015

Ořechový koláč s lučinou

Přivezla jsem si z domova krabičku vyloupaných vlašských oříšků. Pokud jsem z nich chtěla něco upéct, musela jsem se odhodlat k akci docela rychle - ořechy totiž záhadným způsobem mizely.:) Takže jsem vybrala jeden z prvních receptů, na kterých jsem na stránkách Apetitu narazila - a vybrala jsem si dobře. Musím se přiznat, že recept se po prvotním úspěchu dočkal zopakování ještě v rámci jednoho týdne, aby mohl potěšit i zbytek rodinky - tentokrát ochutnal i tatínek, který se normálně na dorty dívá spíše s odporem. Moje doporučení tedy zní jasně - vyzkoušet.:)


Na jeden dort (pečeno ve standardní dortové formě, průměr 23 cm) potřebujeme:
  • 150 g vlašských ořechů, nasucho opražených a nasekaných
  • 150 g másla
  • 150 g lučiny
  • 5 vajec, bílky a žloutky zvlášť
  • 40 g hladké mouky
  • 100 g krupicového cukru
  • kůra z jednoho citronu (nebo sušená)
  • 5 lžic meruňkové zavařeniny
  • 2 lžíce rumu
  • trochu hořké čokolády na ozdobení
Pokud chcete o něco slavnostnější verzi, můžete doprostřed přidat náplň - já vyzkoušela tuto:
  • 1 vanička polotučného tvarohu
  • 50 g lučiny
  • 50 g másla
  • krupicový cukr dle chuti


Vlašské ořechy opražíme na pánvi a nasekáme ne úplně najemno - já použila sekáček u mixéru.
Změklé máslo utřeme s většinou cukru. K této směsi postupně přidáváme žloutky, mouku, ořechy, citronovou kůru a lučinu. Nakonec lehce vmícháme sníh ušlehaný z bílků a zbylého cukru. Zdá se vám to jednoduché? Ano.:) Hmotu nalijeme do máslem vymazané dortové formy a dáme do trouby vyhřáté na 180 stupňů péct - asi na 45 minut.

Pokud chceme dort naplnit, je čas na smíchání všech surovin do krému. Podle mě stačí tak 50 gramů cukru, ale to je na vás.

Vychladlý korpus přemístíme na talíř, pokud máme připravenou náplň, tak prořízneme, potřeme náplní a zase spojíme. Navrch každopádně patří meruňková zavařenina - tu mírně prohřejte a smíchejte s rumem. Jako ozdoba dortu nám poslouží hoblinky hořké čokolády. 

Pak už můžeme podávat - pokud jste nechali korpus vcelku a zbyla vám lučina, doporučuji ho užívat s ní, hezky se k sobě hodí.

Žádné komentáře:

Okomentovat