neděle 8. února 2015

Vánoční burger

Kdybyste si mohli zvolit jídlo, které se stane vánoční tradicí místo kapra, jaká by byla vaše volba?
Já se letos, ke zděšení některých konzervativnějších členů rodinky, rozhodla pro hamburger. Domácí - včetně houstiček, pečených brambor, v úvaze byl i coleslaw, ale na ten nakonec nedošlo. I bez něj to bylo skvělé. Doporučuji poskládat si burger, který bude obsahovat pouze vaše oblíbené přísady - pokud netoužíte po křupavosti nachos chipsů, vynechte je. Pokud jste vegetarián, budete to mít o kapku těžší - ale věřím, že s fazolovou plackou by to také nedopadlo nijak katastrofálně.:)


Tak do toho: já začala přípravou hamburgerových housek. Chce to trochu trpělivosti, těsto musí nakynout. A pak taky dobrý odhad, jinak se vám jako mě povede vytvořit jednu housku obří a druhou mini.
Na 4 housky: 

  • 275 g hladké mouky
  • 170 ml vlažné vody
  • 20 ml oleje
  • polovina kostky droždí
  • 1,5 lžičky cukr krupice
  • 1 lžička soli
  • 2 malá vejce
  • sezam na posypání
Začneme přípravou kvásku: rozdrobíme droždí, smícháme s cukrem na kaši, přilijeme trochu vlažné vody a necháme vzejít. Ke zbytku vlažné vody přilijeme olej, jedno vejce a promícháme.
Mouku promícháme se solí, přidáme tekuté přísady a kvásek. Vypracujeme lepivé těsto, které pak z mísy vyklopíme na pomoučněnou plochu a ručně hněteme asi minutu. Uložíme do mísy vysypané moukou, na teplém místě necháme asi 45 minut kynout.
Poté těsto opět vyklopíme na pracovní plochu, prohněteme a rozdělíme na 4 části. Aby vznikly bulky, nejdříve vytvoříme kulaté placky a okraje zahneme dospod. Dáme na plech s pečícím papírem a ještě asi půl hodinky necháme kynout.
Troubu předehřejeme na 200 stupňů. Bulky potřeme rozšlehaným vejcem, posypeme sezamem a pečeme dozlatova 10-13 minut.


Jako druhá přišla na řadu karamelizovaná cibulka - použila jsem červenou cibuli, trochu cukru a balzamico.

  • 2 (červené( cibule
  • 50 g másla
  • lžíce (hnědého) cukru
  • lžíce balzamikového octa
Cibuli nakrájíme na kolečka, na rozehřátém másle orestujeme, posypeme cukrem a dál restujeme asi pět minut, až zkaramelizuje. Přidáme ocet a povaříme ještě asi dvě minuty.


A konečně samotný burger - maso není třeba nijak radikálně ochucovat, stačí pepř, sůl a třeba worchester. Doporučuje se kvalitní hovězí, ale já se musím přiznat, že tentokrát burger vzniknul z masa z Tesca - a nijak moc ho to podle mě nepoznamenalo.

Na 4 středně velké  burgery:

  • 500 g mletého hovězího masa
  • 2 lžíce worchesteru
  • 2 žloutky
  • sůl, čerstvě mletý pepř
  • (2 lžíce rajčatového protlaku/harissy)
Všechny ingredience smícháme, vytvoříme 4 placičky, potřeme z obou stran olejem a opékáme na grilovací pánvi pomalu z každé strany asi pět minut. Před dopečením položíme nahoru rozehřát plátek čedaru.


Když máme všechny komponenty v připraveném stavu, následuje sestavovací část. Bulky, které jsem zapomněla opéct na pánvi (ale vám to doporučuji, výsledek bude křupavější), jsem lehce potřela majonézou smíchanou s hořčicí. Na to přišel list salátu, samotný burger s plátkem chedaru, nacho chips, opečená slanina, trocha rajčatovo-paprikové salsy místo kečupu a grilovaná cibulka. Zvažovala jsem mexický burger s guacamole, ale nakonec jsem zůstala jen u mírné variace na klasiku. A moc jsem si pochutnala, skoro jako v Americe.:)


Žádné komentáře:

Okomentovat