neděle 3. června 2018

Jahodový dort


Už zase musím testovat dorty. No, vlastně bych nemusela - kdybych si řekla, že upeču znovu nějaký z těch povedených (medovník, sacher, cheesecake). Nebo kdybych si řekla, že to vyjde rovnou naostro. Nebo kdybych nechtěla zkoušet své dovednosti na davu neznámých lidí a vydala doporučení, že s dortem z cukrárny to bude lepší. Nene, pečení dortu je pořád trochu výzva a já mám výzvy ráda. Takže jsem zasedla k počítači, prolistovala pár osvědčených zdrojů inspirace, poprosila muže, ať vybere vhodný testovací subjekt (samozřejmě můj favorit neprošel, asi ho budu muset zkusit na své narozeniny, vyhrál tenhle)...a o pár hodin později jsem se pustila do pečení. O pár dní později...jsem usoudila, že dort je moc dobrý (krém obzvlášť, korpusy z polohrubé mouky mě nějak neoslovují, příště možná zkusím jiný), byť i ve své poloviční velikosti trochu velký, a tudíž sníst ho sami nebude úplně lehké. Nakonec to trvalo jen tři dny. :) Takže výsledek testu  - za mě ok. (Muž by radši čokoládový.)

Poznámka z reprízy: dort jsem tentokrát pekla s korpusem z receptu na Kakaový dort s malinami a přišlo mi to tak lepší - korpus je sice méně pevný, ale chutná lépe. Náplně jsem udělala 7/4 uvedeného množství a výsledkem byl krásný třípatrový dort.

Na 1 dvoupatrový dort o průměru 26 cm:
Korpus: 5 vajec, špetka soli, 2 lžičky prášku do pečiva, 5 vrchovatých lžic moučkového cukru, 2 lžíce horké vody, 3 lžíce oleje, 3 lžíce kakaa, 5 vrchovatých lžic polohrubé mouky
Krém: 500ml smetany ke šlehání, 350ml skyru, 2 balení ztužovače šlehačky, 2 plátky želatiny, 60 ml agávového sirupu (nebo 75g cukru), 2 lžíce lemon curd (nebo šťáva + kůra z poloviny citrónu), 1 lžička vanilkového extraktu, 200g jahod
Na ozdobení: další červené ovoce - maliny, jahody, jak se vám zlíbí, 1 balení dortového želé, trocha strouhaného kokosu

O dva dny dříve, než nastane den D...si připravte korpus. Otvírací dortovou formu si vyložte pečicím papírem. Žloutky vyšlehejte spolu s cukrem a horkou vodou. Postupně přidejte kakao, olej, prášek do pečiva a mouku.
Bílky vyšlehejte se špetkou soli do tuhého sněhu. Ten vmíchejte do zbytku těsta, vlijte do formy a dejte péct do trouby na 160 stupňů a 50 minut. (Dort podle návodu vkládáte do studené trouby).
Po upečení nechte pozvolna vychladnout v otevřené troubě.
O den později - nebo aspoň poté, co korpus vychladne - si připravte krém. Šlehačku vyšlehejte se ztužovačem dotuha. V jiné nádobě smíchejte skyr, cukr/sirup, citrón a vanilku. Želatinu připravte podle návodu na obalu, vmíchejte do skyru, přidejte šlehačku a promíchejte. Část krému na pomazání horní strany a případně boků dortu oddělte, do zbytku ještě přidejte nadrobno pokrájené ovoce.
Korpus rozkrojte na poloviny, jednu část bohatě pomažte krémem, přiklopte druhou částí a tu potřete krémem bez ovoce. Dejte na chvíli ztuhnout do ledničky. (Já jsem celý tento proces prováděla s dortem uzavřeným ve formě, nevím, jestli to je úplně nutné.)
Nakonec dort ozdobte: Já jsem nahoru rozmístila plátky jahod, pár malin, vše jsem zalila dortovým želé a ačkoli jsou v módě nahé dorty, část boku jsem pokusně obalila v kokosu a líbilo se mi to tak víc.


Žádné komentáře:

Okomentovat