neděle 25. června 2017

Kakaový dort s malinami



Na oslavu babiččiných osmdesátin jsem se chystala docela dlouho. Plán byl totiž potěšit babičku dortem. V tom, jaký dort by mohl splnit tento úkol, jsem ale vůbec neměla jasno. Žádného oblíbeného patrového favorita nemám, největší zkušenosti mám s cheesecaky, ale tentokrát jsem chtěla něco trochu slavnostnějšího / vícevrstevnatějšího. A protože je léto, mělo v tom hrát nějakou roli ovoce. Jelikož babička moc sladkých dezertů nejí, žádný evidentní kandidát na dort pro oslavence nebyl. Nejdřív jsem si myslela, že bych každý víkend mohla na zkoušku upéct jiný dort, a vítěze bych pak pekla naostro.
Plán vydržel dva víkendy. Zjistila jsem, že
a) pečení dortů je náročné, hlavně časově
b) pojídání dortů je také náročné, zvlášť pokud jste na to prakticky sami, bojíte se, že to bude mít zničující dopad na vaši figuru, ale nízkotučné dorty kvůli tomu péct nechcete (sníst celý, byť maličký, 16 centimetrový dortík za pár dní dá docela zabrat...)
Testem prošly mrkvový dort s tvarohovou náplní a exotický kokosovo-mangový dort s borůvkami. Jedlé byly oba, ale favorita jsem mezi nimi nenašla. A tak jsem se rozhodlo, že i finální dort bude experiment. Nakonec došlo na experiment až tak velký, že původní recept byl lehce zmodifikován velikostně i složením - a dopadlo to docela dobře, mám pocit, že jsem upekla nejhezčí (a nejroztomilejší) dort v mém životě. Posuďte sami. :)
Inspirací mi bylo Děvče u plotny, jejíž blog a dorty vám vřele doporučuji.

Na 1 čtyřpatrový dortík o průměru 16cm:
Korpus: 190g hladké mouky, 1 balení kypřícího prášku, 40g kakaa, 130g krupicového cukru, 4 větší vejce, 200 ml zakysané smetany, 160ml rostlinného oleje, špetka soli
Náplň: 500ml šlehačky, 200g měkkého tvarohu, 125g malin, cca 20g moučkového cukru
Ozdobení: dle vašeho vkusu, zde vidíte maliny, jahodu, jahodový jogurt, bílou čokoládu a moruše, navíc jsem zkoušela doplnit jahodovo-rybízovým přelivem

Nejprve vás čeká upečení korpusu. Dortovou formu o průměru 16cm (pokud máte dvě, tak obě) lehce vytřete máslem a dno i boky vyložte pečicím papírem. Papír by měl aspoň tři cm přesahovat okraje formy.
Smíchejte žloutky, 2/3 cukru, olej a zakysanou. V jiné nádobě smíchejte prosátou mouku s práškem do pečiva a kakaem. Tuto směs přidejte do vaječné směsi a promixujte mixérem, aby směs byla krásně hladká. Z bílků se špetkou soli ušlehejte tuhý sníh, přidejte zbytek cukru a ještě chvilku šlehejte. Vzniklý sníh opatrně vmíchejte do připraveného těsta. (Já mám jen jednu formu, tak jsem celý proces šlehání bílků a vmíchání do těsta dělala pro každou polovinu těsta zvlášť, ale možná to není nutné.)
Do každé formy nalijte polovinu připraveného těsta a dejte péct do trouby vyhřáté na 175 stupňů asi na 50 minut, na konci této doby vyzkoušejte, zda je těsto propečené, pomocí dřevěné špejle.

Upečené korpusy nechte vychladnout, pak je nahoře seřízněte do roviny a každý rozkrojte na poloviny. Když se vše povede, získáte čtyři podobně velká kolečka.

Na náplň ušlehejte smetanu dotuha, přidejte cukr (množství upravte podle toho, jak máte rádi sladké) a tvaroh a ještě chvilku šlehejte. Maliny rozdrťte vidličkou na kaši a nechte z nich trochu vykapat přebytečnou tekutinu. Pak je smíchejte s 1/4 připravené šlehačkové směsi. (Poznámka: já se bála tekuté konzistence, tak jsem do šlehačky přidala trochu želatinového ztužovače, ale mám pocit, že by vše mohlo fungovat i bez něj).

Dále postupujte takto: vyberte spodní korpus, potřete ho cca 1/4 šlehačkové směsi (já jí použila trochu méně, dort i tak bude dost vysoký), přiklopte další plackou, potřete malinovou směsí, přiklopte, potřete bílou směsí, přiklopte, potřete zbytkem směsi - pokud je jí moc, částí můžete lehce potřít boky, aby byl dort hezky zarovnaně válcovitý, chvilku se těšte obdivným pohledem na svůj výtvor a pak ho dejte přes noc chladit do ledničky.

Do rána pak máte za úkol vymyslet, jak ho ozdobíte. Já ho pokladla malinami, doprostřed umístila trochu jahodovo/rybízovo/šlehačkovo/tvarohové směsi, jednu jahodu a celé to posypala hoblinkami bílé čokolády. A jelikož jsme ráno s maminkou natrefily na moruše, moruše skončily dole na talířku jako ozdoba dortu.

Až do doby podávání uchovávejte v chladu. Nebojte, dort by měl jít krájet docela dobře. Když ho babička spatřila, zvolala "moruše!" a až pak si všímala zbytku dortu. Ale vlastně to byl docela úspěch, jediný tatínek odolal jeho svodům.

Žádné komentáře:

Okomentovat