neděle 10. června 2018

Gravlax poprvé


Konečně jsem se odhodlala k realizaci jednoho velkého experimentu - aneb jak během pár dní proměnit kus syrového lososa v jedlou pochoutku. Už ani nevím, kdy mě recept na gravlax poprvé zaujal. Bez parťáka, který by sdílel mé nadšení ze syrových lososů, a to nejlépe umístěných mezi lehce nakyslou rýží a řasou, se motivace k marinování hledá těžko. Pomohla až chystaná návštěva. O tři dny dříve před domluveným datem jsem koupila lososa, zasypala ho solí, cukrem a koprem, zabalila do fólie, uložila do ledničky - a pak už jen doufala, že vše dopadne dobře a losos bude poživatelný. Byl - moc dobrý až výborný. Myslím, že jsem získala novou kuchařskou dovednost.
Postup detailně a smysluplně popisuje na svém blogu Florentýna. Já zde budu spíše stručná.


Na cca 10 chlebíčků:
250g filet z lososa s kůží, 35g soli, 30g cukru, svazek kopru, trochu čerstvě mletého barevného pepře
K tomu: žitný chléb na tenké plátky, hořčičná omáčka (např zakysaná, dijon, jablečný ocet, kopr) a další kopr na ozdobu

Asi tak 3 dny předtím, než chcete gravlax konzumovat, kupte čerstvý kousek lososa. Plastovou misku vyložte potravinovou fólií a lososa na ní umístěte kůží dolů (předtím byste ideálně měli odstranit jeho šupiny, aby se pak nějaká nedostala do jídla). Smíchejte cukr, sůl, pepř a jemně nasekaný kopr (poměr cukru a soli může být i jiný, ovlivní to výslednou slanost/sladkost lososa) a lososa směsí posypte. Nakonec vše zabalte do fólie, něčím trochu zatižte a odložte do lednice.
Sypké přísady z lososa postupně vytáhnou vodu, ryba zpevní a získá jinou chuť. Po 2-3 dnech se o tom můžete přesvědčit: balíček rozbalte, lososa lehce omyjte a nakrájejte ostrým nožem na tenké plátky.

Já jsem gravlax podávala na tenkých plátcích žitného chleba, pokapaného hořčičnou omáčkou a ozdobeného koprem.

Žádné komentáře:

Okomentovat