neděle 15. května 2016

Velmi makový závin

Spíše zřídka se mi stane, že mi můj výtvor chutná víc, než jak jsem na začátku doufala. Tento makový závin z kynutého těsta je toho ukázkovým příkladem. Normálně jím záviny jablečné, rebarborové, tvarohové s meruňkami - ale s těmi makovými moc zkušeností nemám. I jiným typům makového pečiva (koláčům, buchtám apod.) jsem se spíše vyhýbala. Ale když jsem teď zaslechla jedno inspirativní povídání o makovém závinu, rozhodla jsem se to zkusit. Výsledek mi moc chutnal a myslím, že vám by mohl taky. Těsto je vláčné a lehce křupavé zároveň, maková náplň ochucená zavařeninou a obohacená brusinkami příjemně sladká a vůbec ne suchá. Jen estetika si rozhodně zaslouží připomínky. Náplně je hodně, a tak má tendence vytékat, závin se trochu trhá, ale nebojte, ono to vlastně ničemu zásadnímu nevadí. Původní recept najdete na sympatickém blogu Pradobroty.

Na 1 šišku závinu (doporučuji vše zdvojnásobit a vyrobit rovnou dvě):
Těsto: 100ml mléka, 250g hladké mouky, 15g čerstvého droždí (necelé půl kostky), 30g cukru krupice, 1 balení vanilkového cukru, 30g másla, půl vejce (zbytek na potření), půl lžičky soli
Maková náplň: 150g mletého máku, 250ml mléka, 60g nějaké výraznější zavařeniny/povidel  (já bohužel nejsem schopna určit složení své zavařeniny, ale s povidly to bude určitě fajn), lžička skořice, 50g cukru, šťáva z půlky malého citrónu, hrst brusinek

Těsto potřebuje nějaký čas kynout, tak doporučuji začít tím. Mouku nasypte do větší mísy, uprostřed udělejte důlek, tam vlijte vlažné mléko a rozdrobte droždí. K mléku přimíchejte část mouky, přikryjte utěrkou a nechte půl hodiny odpočinout. Poté přidejte zbylé ingredience na těsto - máslo, cukry, sůl, vejce, dobře promíchejte a vypracujte hladké, tužší těsto. Vytvarujte kouli a nechte znovu na teplém místě kynout alespoň půl hodiny.

Mezitím připravte makovou náplň. V hrnci přiveďte mléko k varu, vsypte mák, dobře promíchejte a na mírném ohni vařte deset minut, aby mák změknul. Poté odstavte a vmíchejte zavařeninu, skořici, citrón, cukr, brusinky. Ochutnejte a podle chuti přidejte některou z výše zmíněných ingrediencí. Nechte vychladnout.

Těsto na pomoučněné ploše rozválejte na tenkou placku cca 30x30 cm. Téměř po celé její ploše rovnoměrně rozetřete makovou náplň. Jeden okraj nechte cca 3cm volný, potřete jej zbytkem vajíčka smíchaným s trochou mléka a závin od druhého kraje opatrně zaviňte. Konce dobře utěsněte, závin přeneste na plech vyložený pečicím papírem tak, aby spoj byl dole. Nechte ještě asi 40 minut kynout.

Troubu předehřejte na 160 stupňů, závin důkladně potřete směsí vejce a mléka a dejte péct. Po cca 40 minutách by měl být povrch hezky zlatavý. Výsledek je možné ochutnávat rovnou, ale s trochou trpělivosti můžete počkat, až trochu vystydne...


Žádné komentáře:

Okomentovat