pondělí 23. května 2016

Rebarborovo-jahodový páj

Všimla jsem si, že Sally pekla rebarborovo-jahodový pie a okamžitě jsem na něj dostala chuť. A navíc mě zamrzelo, že jsem letošní sezónu rebarbory tak nějak ignorovala (no jo, občas mi ta vlastní kuchyň chybí...a někdo, kdo se na každý můj sladký výtvor s nadšením vrhne, vlastně trochu taky. Ale teď je to zase větší výzva.). Takže jsem v rámci výletu po Praze navštívila tak patero obchodů, než jsem skončila v Kauflandu, kde na mě čekalo posledních pár rebarborových stonků. Jahod byl dostatek.

Samotná příprava koláče šla oproti lovu surovin velmi hladce. Jediný problém nastal, když jsem si nepřečetla, že voda se má do těsta přilévat postupně, díky čemuž jsem jí tam nalila tak dvakrát více, než bylo třeba. Obávám se, že celý koláč skončil kvůli tomu lehce nedopečen, ač v troubě pobýval o něco déle, než doporučuje Sally. Jelikož se koláč nemá krájet ještě několik hodin po dopečení, nevím, jak příště podobnému omylu předejít - jinak, než že dobu pobytu v troubě prodloužíte třeba i na hodinu a půl. Ale jinak mi to moc chutnalo, což vlastně nic neznamená, jelikož mi jako velkému milovníku rebarbory chutná téměř vše, co tuhle surovinu v hojném množství obsahuje.

Na 1 koláč
Standardní těsto na páj: 315g hladké mouky, půl lžičky soli, 90g másla, 150g rostlinného tuku, kolem 100 ml ledové vody
Ovocná náplň: 4 stonky rebarbory, 500g jahod, čtvrt hrnku kukuřičného škrobu, 2/3 hrnku hnědého cukru, lžíce pomerančového džusu, lžička vanilkového extraktu
Navíc: 2 lžíce másla 1 vejce rozšlehané se lžící mléka

Těsto připravte podobně jako v případě broskvového páje - místo části másla je tu uveden rostlinný tuk, je jednak levnější a jednak má jisté vlastnosti, díky kterým se sem hodí - podrobnosti si přečtěte u Sally. S vodou opatrně, přidávejte ji postupně - je možné, že bude stačit troška.

Rebarboru oloupejte a nakrájejte na menší kousky, jahody nakrájejte na kousky podobné velikosti. K ovoci přidejte všechny ostatní přísady na náplň a nechte chvilku odpočívat, ovoce pustí trochu šťávy, kterou v koláči nechceme.

Odleželé těsto rozválejte - nejdřív větší část, tou vyložte koláčovou formu, dobře přitiskněte ke krajům a naplňte ovocnou náplní bez přebytečné tekutiny. Na ovoce nakrájejte pár kousků másla. Zbytek těsta také rozválejte, rozkrájejte na proužky a vytvořte hezky dekorativní mřížku. Její konce dobře spojte s okraji koláče.

Troubu předehřejte na 200 stupňů. Okraje koláče dobře potřete směsí vejce a mléka. Dejte péct do vyhřáté trouby. Po 25 minutách ztlumte teplotu na 170 stupňů a pečte dalších alespoň 35 minut. V případě potřeby zakryjte koláč alobalem, aby nebyla mřížka moc tmavá.

Před krájením je doporučeno alespoň tři hodiny počkat, aby náplň měla šanci trochu ztuhnout. K podávání se určitě bude hodit vanilková zmrzlina (ale jde to i bez toho).


Žádné komentáře:

Okomentovat