neděle 13. prosince 2015

Oříškové košíčky (nejen pro Ducha)

Původně jsem byla rozhodnutá, že pečení cukroví věnuji letos právě jeden den. Dokonce jsem si i naplánovala dovolenou, hezky na svůj svátek, vybrala recepty (možná jich je tolik, že to za jeden den nejde zvládnout...)...a pak se ozval Duch. Dostali jsme za úkol vzít s sebou na jednu předvánoční akci, zvanou Putování za duchem Vánoc, malý mlsný dáreček zvaný Dobrůtka. A děvče se zálibou v pečení přece nebude Dobrůtku kupovat v obchodě. Takže jsem se pustila do ořechových košíčků, s malou nadějí, že budou skoro tak dobré, jako ty z cukrárny Mučenka. (Poznámka na okraj, v pečení cukroví mám zatím k dokonalosti velmi daleko, z minulých dvou let mi nezůstal ani jeden osvědčený recept, nejvíc si stále pochutnám na babiččiných lineckých kolečkách a pařížských rohlíčcích.) Ale tyhle košíčky - po pár dnech jsou skoro snědené, zvažuji další várku.:)

Na 30-40 malých košíčků
Těsto: 70g moučkového cukru, 50g mletých vlašských ořechů, 120g másla, 250g hladké mouky, 1 vejce, (kůra z jednoho citronu)
Ořechová náplň: 150g vlašských ořechů, 150g piškotů, 150g hnědého cukru, 400ml smetany ke šlehání, 3 lžíce rumu (na který jsem bohužel zcela zapomněla)
Čokoládová poleva: 100g čokolády (na vaření), 100g másla
Navíc: rybízová (malinová) marmeláda, případně něco na ozdobení finálního produktu - např. další oříšky

Těsto je dobré připravit den předem a dát pak odležet přes noc do ledničky. Je to jednoduché: všechny suroviny smíchejte na soudržné těsto, vytvořte kuličku, zabalte do folie a nechte odpočívat.

Druhý den těsto vyndejte z ledničky, nechte chvilku povolit a pak odlamujte malé kousky, které natlačíte do formiček na košíčky. Já pekla ve dvou várkách, každou 8 minut, v troubě předehřáté na 180 stupňů. Po upečení nechte maličko vychladnout a pak vyklepávejte z košíčků, mělo by to jít snadno.

Na náplň umelte ořechy a piškoty. V hrnci zahřejte smetanu a postupně do ní přisypte ořechy, piškoty i cukr. Vznikne poměrně hustá hmota, kterou už nemusíte nijak vařit, ale nezapomeňte přidat rum. Než budete plnit košíčky, nechte trochu zchladnout a ztuhnout.

Na dno každého košíčku dejte trochu marmelády - doporučuje se rybízová, já ale žádnou doma ani v obchodě nenašla, a tak jsem to vyzkoušela s malinovou. Poté přidejte lžíci náplně - nemusíte šetřit.

K finálnímu výsledku zbývá ještě rozpustit máslo s čokoládou na polevu a tou košíčky polévat. Ta moje byla trochu řídká, a tak jí spousta skončila na podložce místo na košíčkách. Na ozdobení nasekanými oříšky už jsem neměla sílu, ale myslím, že kromě estetického dojmu to ničemu neuškodilo.


Žádné komentáře:

Okomentovat