úterý 15. ledna 2019

Pravá dršťková polévka

Dlouhá léta jsem dršťkovou polévku znala jen tu falešnou. Babička vaří výbornou drštkovou - z vepřového jazyka. I tatínek občas vaří dršťkovou - z hlívy ústřičné. Ač mám hlívu ráda, babiččina polévka v tomhle souboji vyhrává.
Až s nástupem pracovního života a občasnou polední pauzou v restauraci jsem poznala pravou dršťkovou. A byla jsem nadšena. Občas mám chuť jít do restaurace, kde bývá pravidelně součástí polední nabídky, jen kvůli téhle polévce.
A až donedávna jsem vůbec netušila, že si tuhle dobrotu mohu připravit i doma, jednoduše z předvařených drštěk ze supermarketu. Byla jsem stejně nadšena, jako když jsem pravou dršťkovou ochutnala poprvé. Jediné minus tohohle objevu - jelikož Honzík dršťky odmítá, musím vařit polévky dvě. Vůbec není špatné je na závěr smíchat a dopřát si falešně pravou dršťkovou s hlívami i dršťkami. :)

Na 4 velké obědové porce polévky:
600g předvařených hovězích drštěk, 1 litr hovězího vývaru, 2 velké cibule, 2 lžíce sádla, 2 lžíce hladké mouky, 3 lžičky sladké papriky 1 lžička sušeného tymiánu, 1 lžíce sušené majoránky, sůl, pepř, pokud máte něco zeleného, tak na ozdobu...

Dršťky propláchněte studenou vodou, dejte do hrnce, zalijte studenou vodou, osolte, přiveďte k varu a vařte cca 20 minut tak, aby byly dostatečně měkké.
Cibuli nakrájejte nadrobno a osmahněte ji na sádle. Až začne lehce zlátnout, zasypte moukou a pár minut míchejte, abyste získali zlatou cibulovou jíšku. Přidejte mletou papriku, promíchejte a zalijte vývarem. Přidejte tymián a povařené dršťky. Takhle vařte dalších alespoň dvacet minut. Dochuťte solí, pepřem a sušenou majoránkou, případně přidejte ještě trochu papriky. S kořením nešetřete, polévka má mít výraznou chuť.

Nakonec rozdělte do talířů a posypte něčím zeleným. A teď zkuste přesvědčit její odpůrce, jak je dobrá...Mně se to bohužel nepovedlo.


2 komentáře:

  1. Verzi s hlívou nebo třeba s mladými bedlami znám, ale o jazykové čtu prvně. Předpokládám, že se prostě uvaří neuzený jazyk (hovězí neuzený se teda blbě shání, snad to jde i s vepřovým) a použije se místo drštěk, navíc se využije i ten vývar z jazyka? Mám chuť to zkusit, ačkoli doma odpůrce nepřesvědčím ani na dršťkovou, ani na jazyk :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jsem zjistila, že babička ji vaří z vepřového jazyka - uvaří ho přímo v polévce, prý to trvá tak hodinu až hodinu a půl, pak ho oloupe, nakrájí a vrátí zpět do polévky. S odpůrci je to těžké, no. :)

      Vymazat