pondělí 25. dubna 2016

Jeden (a půl) slunečný den v Londýně

V Londýně se mi líbilo. Celý den svítilo slunce, obloha byla průzračně modrá, Temže jen lehce zakalená, všude pestrobarevné záhony plné rozkvetlých květin, v parcích u vody spousta různého ptactva a na stromě veverky. Při čekání na metro v odpolední špičce jsem se vešla hned do druhé soupravy, co přijela. Skoro typický Londýn. :) Až si říkám, proč jsem se tomu městu tak dlouho vyhýbala.

Londýnská koláž: britská vlajka, London Eye + libovolná jiná věc, o které chcete tvrdit, že se nachází v Londýně. To kolo mě fascinovalo: svou velikostí, pomalostí a všudypřítomností. Jednou se na něm nechám vyvézt nahoru.

Bydleli jsme kousek od nádraží St Pancras (pro příznivce HP kousek od Kings Cross) - a také kousek od tohohle hotelu. Ten prý až někdy příště...a cestu Eurostarem místo letadlem také. :)
 
Regents Canal se táhne Londýnem v délce celých 14 km. A jistě to nevím, ale můžeme předpokládat, že po celé délce na něm kotví velmi esteticky vypadající lodě londýnských námořníků.

Až vás kanál dovede do oblasti zvané Camden Lock, prohlédněte si místní trh, nabízející bezpočet lákavě vypadajícího občerstvení ze všech koutů světa.

Když vás lodičky přestanou bavit, můžete od kanálu odbočit a vyšplhat na nevysoký londýnský kopec zvaný Primrose Hill. Odměnou za (nepříliš náročný) výstup vám bude pohled na londýnské panorama. Informační ceduli jsem nenašla, a tak si raději dopředu nastudujte, co vše můžete z vrcholu zahlédnout. Já rozpoznala jen kolo, Shard (nejvyšší londýnský mrakodrap), Gherkin (o poznání nižší londýnský mrakodrap) a blízkou voliéru pro ptactvo patřící londýnské zoo. A ta vysoká věž vpravo je BT Tower, ale to jsem v té době nevěděla.

Anglické parky na mě působí silně upraveně a lehce uniformně. Pokud vám na mapě připadají malé, nezoufejte, Regent Park i Hyde Park mají oba velikost víc než dostačující. V Hyde Parku si navíc můžete půjčit loď a poznávat Londýn trochu jinak.

Kromě hus jako je tahle (je to husa?) můžete v parcích zahlédnout spoustu druhů kachen, lysky, jiné husy a v St James parku poblíž Buckinghamského paláce i pelikány.

Buckinghamský palác (abyste viděli, že jsem v Londýně neobdivovala jen kachny a tulipány). Kdybych byla dostatečně trpělivá, netěšila se na obědový sendvič a měla s sebou něco lepšího na čtení než průvodce Londýnem, mohla jsem tu hodinu počkat na výměnu stráží.

Místo toho jsem zamířila zpět přes park ke královským stájím. Aniž jsem to tušila, dorazila jsem právě v čase výměny stráží (11h). Ceremoniál z mého pohledu sestával ze zformování dvou řad o sedmi koních, které pak dlouho stály na místě. Lidé je mohli fotit, ale když si chěli nějakého koně pohladit, museli zamířit k pár policejním, kteří tam stáli také.
I kdybyste o londýnském podnebí nevěděli zhola nic, nelze si nevšimnout, jak moc si místní obyvatelé sluníčko užívají. Posezení venku na lavičce s knihou a výhledem na řeku, zmrzlina z pojízdného stánku, krátké letní šaty - tohle vše k tomu patří. Možná jsem tu zmrzlinu mohla vyzkoušet taky.
Kolo zblízka. Barvy jsou omylem trochu zářivější, než by být měly, tak se nelekejte. Musím přiznat, že to kolo se mi líbilo tak moc, až mě ani moc nemrzelo, že se na něm nehodlám projet. Na pražském ruském kole jsem také nikdy nebyla....

South Bank se pyšní pěknou promenádou, odkud můžete pozorovat Temži a vybírat si most, přes který přejdete na druhou stranu. Nebo si můžete vybírat loď, která vás vezme na projížďku po řece. Nebo můžete pozorovat skejťáky v parku, jehož betonové zdi nejsou díky graffiti ani trochu šedivé.

Cestou po jižním břehu řeky narazíte na nenápadnou budovu bývalé továrny, nyní umělecké galerie Tate Modern. V době mé návštěvy tam měli čtyři stálé či dlouhodobé expozice (zdarma), jednu placenou výstavu, velký prostor procházející rekonstrukcí a luxusní balkon s výhledem na řeku. Zajímavý zážitek i pro ty, co moderní umění nechápou podobně jako já.

Když vám z procházky vyhládne, můžete od řeky maličko odbočit stranou. V zapadlém prostoru mezi železničními kolejemi tu najdete Borough Market, další tržiště věnované jídlu. Dobrému jídlu, což si dovoluji prohlásit na základě konzumace jedné sýrové tyčinky s olivami. Dle pozorování místních patří mezi populární stánky obchůdek s fish&chips, ale uspojit tu lze jistě i chuť na indickou kuchyni, hamburger či něco sladkého.

Letadlo nad Tower Bridge. Na tenhle most jsem se dost těšila, nejen proto, že cesta po jižním břehu řeky už mi přišla docela dlouhá. Chvíli jsem váhala, jestli si nezakoupit vstupenku na věž a řeku přejít po horním patře mostu (jde to, ani to není moc drahé, a jako bonus jdete chvíli po skleněné podlaze), ale nakonec jsem vzala zavděk tím spodním.

Naproti Tower Bridge stojí překvapivě Tower, úložiště britských korunovačních klenotů a zřejmě jedna z nejdražších památek v Anglii. Směrem na sever od řeky se rozkládá londýnské City - finanční čtvrť s množstvím mrakodrapů, z nichž nejznámější bude ten s přezdívkou Gherkin - okurka.

Pokud se omezíte na poznávání centra Londýna a nevadí vám pěší chůze, metro čili Tube vlastně nepotřebujete. Ale byla by přece škoda ho nevyzkoušet - koupit si Oyster card a naskočit na první vlak, který jede kolem, je velice snadné. Já byla dost překvapená stísněností lehce zkosených vagónů i nástupišť. Metro se mi líbilo, ale kdybych jím jezdila každý den jako tím pražským, asi to vidím jinak...

Tak, a ještě jedna dobrá rada na závěr. Den (a půl) v Londýně je málo, zvlášť pokud chcete některé památky obdivovat nejen zvenku, ale i zevnitř. Či pokud plánujete navštívit nějaké odlehlejší části. Či pokud si chcete užít trochu těch londýnských nákupů...

Žádné komentáře:

Okomentovat