neděle 2. prosince 2018

Bramborový koláč

Pořád mě mrzí, že můj blog trochu strádá...ale je to asi lepší, než kdybych strádala já. A já určitě nestrádám, ani po gurmánské stránce. Minulý týden jsem kromě lososa a podobných lahůdek na firemním vánočním večírku zaznamenala několik povedených kreací i ve vlastní kuchyni. Z nich nejlépe hodnotím bramborový koláč, neboli brambory zapečené se sýrem pecorino.
Proces výroby přitom začal menší katastrofou: nepovedlo se mi koupit nic lepšího než baby brambory, takže oškrábat je bylo naprosto nereálné a také krájení na tenké plátky mi dalo pořádně zabrat. Konečné výsledek ale chuťově předčil má očekávání a musela jsem se značně přemlouvat, aby adekvátní kus koláče zbyl i na Honzíka. (A to koláč doprovázela vydařená ryba s pórkem, takže nehrozilo, že zůstanu o hladu.) Co se úplně nevydařilo, byla vizuální stránka. Selhal kritický okamžik vyklopení koláče z pánve...špatné brambory, nakrájené na moc tlusté kusy? Nebo jen nešikovná kuchařka? Zkuste to sami. :) Originál pochází z mého tradičního oblíbeného zdroje.

Na 1 kulatý koláč - pánev o průměru 26 cm:
1 kg brambor, 50g pecorina, 1 lžíce + pár lžiček olivového oleje, lžička černého pepře, půl lžičky soli, 10g kukuřičného škrobu

Brambory důkladně omyjte a nakrájejte na co nejtenčí plátky. Smíchejte strouhaný sýr, čerstvě mletý pepř, sůl a kukuřičný škrob. Zapékací mísu či pánvičku vymažte lžící olivového oleje. Brambory skládejte do pánve ve vrstvách - 1 vrstva brambor, lžíčka olivého oleje (můžete i méně, koláč mi přišel docela mastný), 2 lžíce sýrové posypky. Suroviny by měly vystačit na 4 - 5 vrstev. Dílo zakončete vrstvou sýra - před finálním posypáním zkuste brambory ve formě trochu stlačit, aby směs byla hezky kompaktní.

Koláč přikryjte alobalem či poklicí a vložte do trouby předehřáté na 190 stupňů. Pečte 35 minut, pak poklici odstaňte, brambory znovu stlačte a pečte dalších 25 - 30 minut krásně dozlatova. Na konci můžete výslednou zlatavost a křupavost vylepšit pětiminutovým použitím grilu.

Podávejte buď jako luxusní přílohu, nebo samotné doplněné svěžím salátem.

Žádné komentáře:

Okomentovat