neděle 19. července 2020

Zapékaný květák s lososem (a brokolicí)

V létě mívám často pocit, že bych měla jíst letní jídla. Ale ne vždy mám na letní jídla - saláty, studené polévky, mořské speciality...chuť (a v případě mořských specialit by chuť možná byla, ale nějak jsem se je ještě nenaučila kupovat). Občas mám chuť na něco vydatnějšího.
Nemusí to být přímo svíčková se šesti, v tomhle případě se vydatnost projevila ve štědré porci sýrového bešamelu. Tento trik kupodivu zafungoval i na Honzíka - snědl svou porci lososa a zeleniny zcela bez protestů. Příště bych to měla zkusit s kaprem.:) (Při našem nedávném výletu do Třeboně jsem Honzíka marně lákala na kapří hranolky, nezabodoval ani kapr na žitě či candát na slanině...)
Zelená, nebo bílá? Volbu mezi květákem a brokolicí nechám na vás. Já doporučuji oboje - kvůli tomuto receptu jsem koupila květák a náhodou jsem měla doma pár zbylých růžiček brokolice, takže jsem pokrm měla hezky barevný.

Na 4 porce:
1 květák, 300g lososa (bez kůže), 2 lžíce olivového oleje, pár lístků bazalky, hrst opražené strouhanky
Bešamel: 3 lžíce másla, 2 lžíce hladké mouky, 400ml mléka, špetka muškátového oříšku, 1 lžička dijonské nebo hrubozrnné hořčice, 150g sýra (ementál, eidam, na co máte chuť)

Květák rozeberte na růžičky, promíchejte s olejem, rozložte do zapékací mísy (cca 20x30 cm) a vložte do trouby předehřáté na 200 stupňů. Pečte 25 minut, až některé růžičky začnou zlátnout.

V hrnci rozpusťte máslo, přisypte mouku a za stálého míchání ji nechte chvilku opražit na jíšku. Poté přilijte trochu mléka, rozmíchejte dohladka, opět přilijte mléko, nechte zhoustnout...a tak dále aspoň ještě jednou, do spotřebování zbytku mléka. Výsledkem by měla být hladká omáčka. Dochuťte solí, pepřem a muškátovým oříškem a vmíchejte také nastrouhaný sýr a hořčici.

Lososa nakrájejte na kostky a přidejte ho k zelenině do zapékací mísy. Vše zalijte sýrovým bešamelem, vraťte do trouby a pečte dalších 10 minut. Nakonec posypte strouhankou, pečte dalších deset minut, vyndejte, volitelně ozdobte bazalkou a podávejte jako výbornou, téměř letní večeři.

Žádné komentáře:

Okomentovat